Hälsa och lärande går hand i hand!
Skola med Hjärnkoll
Skola med Hjärnkoll började med en tanke:
”Idag vet vi så mycket om hur hjärnan fungerar. Är det inte dags att dessa kunskaper på allvar genomsyrar vår syn på undervisning?”
Nästa steg var en målsättning: att öka likvärdigheten på skolan och öka elevernas välbefinnande och måluppfyllelse. En logotyp designades – den ni ser här på sidan – som anspelar på mentalt välmående.
En explosion av idéer följde. Vi kontaktade forskare på Åbo Akademi och Lunds universitet och blev först i Sverige att anamma ett finskt metodmaterial – Styrka, glädje, medkänsla. Metoden handlar om att utgå från elevernas styrkor och utveckla medkänsla och empati. Vår implementering av materialet blev till underlag för vidare forskning i Åbo och Lund.
Vi strukturerade om våra klassrum med skärmar, justerbara pallar och stimulansreglerande verktyg. En flexibel inredning inbjuder till fler sätt att lära, ökar studiero och kunskapsinhämtning, och innebär färre extra anpassningar.
Vi bakade också in hälsofrämjande arbete i skoldagens struktur, med aktiva raster, brainbreaks och utepedagogik. Forskning visar att fysisk aktivitet ökar skolprestationen i upp till två timmar framåt. Forskning har också visat att pulsglädje istället för vanliga raster påverkar den sociala lärmiljön positivt: gemenskapen ökar och mobbning och kränkningar minskar.
Vi arbetade alltså vetenskapligt med vår sociala lärmiljö, vår fysiska lärmiljö, och vår pedagogiska lärmiljö. Alla tre var lika stora delar av projektet Skola med Hjärnkoll, och resultatet blev ökat välbefinnande och måluppfyllelse.
Idag lever Hjärnkoll-principerna kvar i högsta grad. Styrka, glädje, medkänsla präglar vårt möte med eleverna, och varje månad uppmärksammar vi en ny styrka. Pulsglädje står på schemat varje dag. Våra klassrum fortsätter utvecklas efter ledstjärnorna studiero och flexibilitet.
Vidare inspireras vi av Elmemodellen, som bland annat innebär en gemensam lektionsstruktur där eleverna är nära pedagogen vid start och avslut för att bättre förstå sin uppgift. I varje klassrum finns ett lärbord där elever som är i behov av mer vägledning kan placera sig.
Och så fortsätter vi hålla oss à jour i forskningsvärlden och implementera nya kunskaper i vår verksamhet. Vi vill vara Skolan med Hjärnkoll!